Pedagogiem

7. temats. Iedzīvotāju dzīvesveida izmaiņas akmens laikmeta vēlīnā periodā – neolītā 

Dizaina un tehnoloģiju modulis

  1. virziens – aušana
  2. virziens – neolīta perioda keramika

1. virziens – aušana

Temats 7. 1. Kā auž izstrādājumu 

  Ziņas

Apgūstot dažādas tekstiltehnikas, tiek pētītas un saglabātas tautas kultūrvēsturiskās amatniecības tradīcijas. (T.Li.3.)

Apgūstot dažādas tekstiltehnikas, tiek pētītas un saglabātas tautas kultūrvēsturiskās amatniecības tradīcijas. (T.Li.3.)

Kompleksais sasniedzamais rezultāts

Ievērojot materiālu īpašības, pamato to izvēli atbilstoši iecerētajai idejai, plānotajai funkcijai un lietotāja vajadzībām (T.9.2.1.1.) un rada austu dizaina izstrādājumu. (T.9.2.1.3.)

Ieradumi

Attīsta ieradumu būt zinātkāram un intelektuāli atvērtam, apgūst vairākas aušanas tehnikas un izmanto tās savu ieceru realizēšanai. (Tikums – gudrība, vērtība – darba tikums)

Uzdevums

1.     Izpētīt video kā tika austi audumi akmens laikmeta neolītā, kādās apģērba detaļās tie tika izmantoti, kā apģērbs tika rotāts ar dzintara,  dzīvnieku zobu u.c. piekariem, ādām;

2.     Izveidot aužamo stāvu mini modeli, noaust vienkārtņa auduma paraugu vai no nātrēm izveidot auklu, noaust celaini;

3.     Kombinējot dažādus akmens laikmeta neolīta periodā  pieejamos materiālus – vienkārtņa audumus, ādas, nātru auklas, dzintara piekarus, dzīvnieku zobus, izveidot savu  apģērba detaļu – mūsdienīgu  dizaina priekšmetu.

  1. Video “ Apģērbs akmens laikmetā”  (3.42 min).

2. Video “ Nātru auklas” (4.32 min.) 

Celaiņu aušana:

2. virziens – neolīta perioda keramika 

Temats 7. 4. Kā rotā kokmateriāla izstrādājumus

Ziņas

Vēsturiski rotāšana un rotāšanās izmantota dažādās situācijās svētkos un ikdienā. (T.Li.3.)

Prasmes

1. Meklē un apkopo informāciju par rotāšanas un rotāšanās piemēriem mūsdienās un senatnē. (T.9.3.1.1.)

2. Pamato savu viedokli par rotāšanas nozīmi kultūras kontekstā. (T.9.3.1.2.)

3. Konstruē rotājumu rakstus. (T.9.3.1.1.)

Kompleksais sasniedzamais rezultāts

Konstruē rotājumu un izstrādā to, izvēloties atbilstošu materiālu, apdares veidu un tehnoloģisko procesu. (T.9.1.3.3.)

Ieradumi

Attīsta ieradumu pārdomāti rotāt izstrādājumu, pētot rotāšanas un rotāšanās nozīmi senatnē un mūsdienās, kā arī pamatojot sava rotājuma nozīmi. (Tikums – gudrība, vērtība – kultūra)

Uzdevums:

1)pēc video noskatīšanās, atšķirt Osas tipa,  ķemmes, auklas  keramikas raksturīgākās iezīmes –  rotāšanas veidus, māla masas,  darbarīkus;

2) IDL (7. temata neolīta  keramika) atpazīt traukus, darbarīkus, veidot savu māla trauku pēc izvēlēta prototipa.

Mg., art., paed. Initas Reimandovas metodika dizaina un tehnoloģiju stundām:

 

Darba lapa skolēniem

Agrā neolīta keramika. Narvas kultūra. Osas tipa keramika. (6.49 min.)